12 kwietnia 2024

Co zrobić, jeśli zauważysz, że z Twojego konta zniknęły pieniądze i podejrzewasz kradzież?

Kradzież pieniędzy z konta – zmartwiona kobieta z kartą płatniczą w dłoni siedząca przed komputerem.

Padłeś ofiarą kradzieży pieniędzy z konta? Zachowaj spokój i sprawdź, gdzie to zgłosić i jakie kroki podjąć, by zminimalizować swoje straty!

Logujesz się na swoje konto przez bankowość elektroniczną lub aplikację mobilną i… zauważasz, że zniknęły z niego pieniądze. Co robić w takiej sytuacji? Przede wszystkim zachować spokój i podjąć kroki, które uchronią Cię przed większymi stratami.

Z tekstu dowiesz się:

  • czy każdą kradzież pieniędzy z konta trzeba zgłaszać na policję,
  • dlaczego kradzież pieniędzy z konta internetowego trzeba zgłosić do banku,
  • dlaczego w przypadku kradzieży pieniędzy z konta warto skorzystać z systemu Zastrzegam.pl.

Statystyki nie pozostawiają złudzeń – z roku na rok rośnie liczba kradzieży przez e-bankowość i wyłudzeń z wykorzystaniem phishingu. Według danych Komendy Głównej Policji, w 2020 r. zgłoszono 6701 tego typu przestępstw na łączną kwotę ponad 24 mln zł. W 2021 r. było ich już prawie 14,5 tys., a przestępcy ukradli w ten sposób ponad 63 mln zł.

Co zrobić, jeśli Ty też padłeś ofiarą takiego oszustwa lub kradzieży? Przede wszystkim zachowaj spokój i podejmij kilka kluczowych kroków.

Gdzie zgłosić kradzież pieniędzy z konta? Na policję!

Bez względu na to, czy z Twojego konta zniknęło kilkaset, czy kilka tysięcy złotych, koniecznie zgłoś sprawę na policję. Najgorsze, co można zrobić, to uznać, że jest to zbyt błaha sprawa, by iść z nią do organów ścigania – takie podejście sprawia, że przestępcy czują się bezkarni, a skala zjawiska jest trudna do oszacowania.

Tymczasem bardzo często bywa tak, że kradzież, której jesteś ofiarą, nie jest pierwszym przestępstwem danej osoby lub grupy – są to zazwyczaj dobrze zorganizowane, wyspecjalizowane szajki, których rozbijaniem zajmują się konkretne departamenty policji. Być może to właśnie pozyskane od Ciebie informacje lub dane z Twojego komputera pozwolą zidentyfikować przestępców i uchronić przed kradzieżą kolejne osoby.

Kradzież pieniędzy z konta – skontaktuj się z bankiem

Kradzież z konta bankowego zgłoś również bezpośrednio w swoim banku. Najszybszą drogą kontaktu jest zazwyczaj infolinia, choć trzeba mieć świadomość, że konsultanci pracują zazwyczaj w dni robocze w określonych godzinach – podczas rozmowy mogą oni zastrzec kartę, zablokować dostęp do Twojego rachunku, a także podpowiedzieć o krokach, jakie możesz dalej podjąć. Po zakończeniu rozmowy z Tobą konsultant z pewnością skieruje sprawę do działu bezpieczeństwa i również tą drogą może ona zostać przekazana policji.

Pamiętaj, że zgodnie z art. 46 ustawy o usługach płatniczych, bank musi zwrócić klientowi kwotę transakcji, której autoryzacji zaprzecza. Powinno to nastąpić do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu – z tego powodu szybki kontakt z bankiem jest bardzo istotny.

Kradzież z konta bankowego? Szybko zastrzeż kartę!

Kradzież środków z konta bankowego może mieć formę zarówno elektronicznego ataku hakerskiego, jak i transakcji lub wypłat pieniędzy z bankomatu przy pomocy skradzionej karty. Jeśli przytrafiła Ci się taka sytuacja, konieczne jest jak najszybsze zastrzeżenie karty, tak aby przestępcy nie mieli dostępu do Twoich pieniędzy.

Jak to zrobić? Szybkim, wygodnym, dostępnym z każdego zakątka Polski 24 godziny na dobę sposobem zastrzegania skradzionych lub zgubionych kart płatniczych jest prowadzony przez Związek Banków Polskich system Zastrzegam.pl. Wystarczy zadzwonić pod numer (+48) 828 828 828 – system zapyta Cię o sprawę, z którą dzwonisz, a później przekieruje bezpośrednio na infolinię Twojego banku. Usługa jest bezpłatna – ponosisz jedynie koszt połączenia zgodnie z tabelą opłat swojego operatora.

Kradzież pieniędzy z konta zawsze jest stresującą, nieprzyjemną sytuacją, jednak warto zachować wówczas spokój, zareagować szybko, ale w przemyślany sposób – tak, aby zminimalizować swoje straty.